ÅBENT i dag kl. 11:00 – 17:00
ÅBENT i dag kl. 11:00 – 17:00
OPEN today at 11:00 – 17:00
OPEN today at 11:00 – 17:00
ÅBENT i dag kl. 11:00 – 17:00
ÅBENT i dag kl. 11:00 – 17:00
OPEN today from 11:00 – 17:00
OPEN today from 11:00 – 17:00
Holger Roed
En ung musiker (Fr. Rung, 1854-1914) med sin viola, ca. 1869
Olie på lærred, 82 x 61 cm.
Inventarnummer: 0135NMK
Testamentarisk gave fra Maja Weis, 1946

 

Holger Roeds ungdomsportræt af musikeren, komponisten og dirigenten Frederik Rung er en gentagelse efter faren Jørgen Roeds portræt af samme person. I begge portrætter er den unge mand fornemt iscenesat med en viola ved sin side og et mørkerødt draperi i baggrunden, der kan minde om et scenetæppe. Det oprindelige portræt blev udført mens Frederik Rung stadig studerede på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Tre år forinden var han som 13-årig blevet optaget som den yngste elev på konservatoriet, og før dette havde han været ansat til både at spille mandolin, guitar og viola d’amore på Det Kgl. Teater. I sin senere karriere blev Frederik Rung anerkendt som en kompromisløs komponist og dirigent, der var med til at opføre flere store operaer og koncerter på Det Kgl. Teater og i farens musikforening, Cæciliaforeningen.

 


 

Holger (Peter) Roed (1846-1874)

Holger Roed var en af de mere interessante figurmalere af sin tid og vakte allerede i studieårene opmærksomhed ved sin evne til at mestre dramatiske og figurrige kompositioner. Han modtog Kunstakademiets store guldmedalje i 1869 for Scene af Syndfloden, hvor han viste sin stræben efter at vende tilbage til billedkunstens fornemste genre: historiemaleriet, dvs. kunst der skildrer historiske hændelser eller bibelske og mytologiske fortællinger. Den foregående generation af guldalderkunstnere, heriblandt Holgers far maleren Jørgen Roed, havde taget afstand fra denne traditionsbundne malerigenre, der for dem havde været gammeldags.

Med inspiration fra internationale strømninger søgte Holger Roed at nytolke den barokke og voldsomme figurstil med en større opmærksomhed på detaljerealisme. Han foretog rejser sydpå, hvor han blev inspireret af den italienske renæssance- og barokkunst, hvis udtryk han oversatte til et mere idealiseret og kontrolleret dramatisk formsprog.

Efter nogle års svigtende helbred døde Roed i en alder af kun 27 år.

FØLG OS PÅ instagram

FOLLOw us on instagram