Grundlovsdag på museet
Grundlovstale kl. 14 i Søjlesalen
Traditionen tro markerer Nivaagaards Malerisamling grundlovsdag - denne gang med chefredaktør for Frederiksborg Amts Avis, journalist og forfatter, Nathalie Ostrynski, som grundlovstaler på talerstolen kl. 14.
Dagens vejrudsigt fortæller os, at grundlovstalen i år må holdes indenfor på museet - og ikke, som vi plejer, i Nivaagaards Park. Kom i god tid, hvis I ønsker en siddeplads.
Det er i dagens anledning gratis adgang til museet kl. 13-16.
Om grundlovstaleren
Nathalie Ostrynski har tidligere arbejdet som redaktionschef, journalist og klummeskribent på Berlingske og Kristeligt Dagblad. I 2024 udkom hun med den anmelderroste bog, De Mørke Bånd, der giver indsigt i hendes familiehistorie. Det er en personlig fortælling om at vikle årtiers undertrykte følelser ud og om at bære en dobbelt identitet splittet mellem det danske og det polske. Nathalie Ostrynski er født i Danmark med polske forældre og er tredje generation efter Holocaust. I slutningen af 1960'erne måtte hendes fars familie flygte fra det kommunistiske styre i Polen. Under sin opvækst kendte Nathalie Ostrynski ikke til slægtens traumatiske fortid, og tavsheden kom til at sætte spor i familien og spørgsmål ved identiteter, som hun undersøger i De Mørke Bånd.
I 2024 tiltrådte Nathalie Ostrynski som debat- og samfundsredaktør på Sjællandske Medier, hvor hun bl.a. har haft fokus på at skabe større mangfoldighed i debatten blandt læserne. I marts 2026 blev hun chefredaktør for Frederiksborg Amts Avis.
Cafe Nivaagaards frokosttallerken er udsolgt, men der serveres frokost a la carte fra kl. 12, som kan bestilles ved ankomst.
Dagen afsluttes med korsang ved Bastionskoret kl. 17-17.30. Museet har åbent til kl. 20.
Foto: Palle Demant

