ÅBENT 11:00 – 20:00
ÅBENT 11:00 – 20:00
OPEN today at 11:00 – 20:00
OPEN today at 11:00 – 20:00
ÅBENT 11:00 – 20:00
ÅBENT 11:00 – 20:00
OPEN today from 11:00 – 20:00
OPEN today from 11:00 – 20:00

Kunstkraft - Artfulness

Ny forskning: Kunstmuseer kan styrke unges trivsel

I projektet ’Kunstkraft – National strategi for unges trivsel’ har Center for Ungdomsforskning i 2024 fulgt fem forskellige læringsforløb på museerne Trapholt, Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, Louisiana, Kunstmuseum Brandts og Nivaagaards Malerisamling for at undersøge, hvordan danske kunstmuseer kan udvikle metoder, der understøtter og styrker unges trivsel.


Nu er forskningsprojektet klar med udmeldingen om, at kunstmuseer har et stort potentiale for at styrke trivsel blandt unge. Danske kunstmuseer kan gøre en forskel i unges liv.


Lektor Anne Mette W. Nielsen fra Center for Ungdomsforskning fortæller:

”Deltagelsen i ungeforløbene på de danske kunstmuseer kan gøre en stor forskel, idet de unge kan opleve, at det svære, som ellers fylder i deres liv, kan glide i baggrunden for en tid. Mange af de unge i forløbene fortæller om at blive nærværende og fokusere på det, de er i gang med. Og bagefter at have mere overskud og energi til at være til stede i deres hverdagsliv. I de forløb, vi har fulgt, beskæftiger de unge sig med nogle af livets store og ofte svære spørgsmål – med udgangspunkt i fælles samtaler om kunstmuseernes værker og i arbejdet med egne værker. Der skabes dialoger, hvor unge deler tolkninger med hinanden og oplever, at der ikke er rigtige og forkerte svar. Dermed udfordrer kunstforløbene den nulfejlskultur, som mange unge oplever presser dem i deres skole- og hverdagsliv.”


Professor Niels Ulrik Sørensen, Center for Ungdomsforskning, supplerer:

”Ungdomslivet i dag er præget af hurtigt tempo, forandring og uforudsigelighed. Samtidig kræver vi som samfund, at de unge har en fremtidsplan og bevæger sig målrettet og taktfast gennem uddannelsessystemet. Vi ser da også stadigt flere unge, som føler sig pressede, forkerte og utilstrækkelige – og flere unge i mental mistrivsel og med diagnoser. I dette projekt bliver det tydeligt, at kunstmuseer kan spille en rolle i arbejdet med at fremme trivsel blandt unge og bidrage til et bedre ungdomsliv – både som forebyggende indsats og forhold til at imødegå eksisterende udfordringer.”

Fem konkrete anbefalinger

Projektet er endt ud i fem konkrete anbefalinger til, hvordan kunstmuseer over hele landet kan arbejde med at styrke unges trivsel samt ti praktiske værktøjer til, hvordan kunstmuseer helt konkret kan arbejde med unges trivsel ift. rekruttering, organisering, projektdesign, indsatsmetoder og udslusning.

De fem anbefalinger og ti praktiske værktøjer findes i publikationen 'Kunstkraft til unge – 5 anbefalinger og din guide til hvordan' - download den HER


De fem konkrete anbefalinger er(i forkortet udgave):

1. Skab stærke rammesætninger, hvor unge kan deltage som de er, uanset baggrund og bagage, og hvor de kan bringe deres ressourcer i spil. Ambitionen er at sætte de unge fri af den snak om mangler, som mange af dem møder i deres liv.

2. Understøt vekselvirkninger mellem museets værker og de unges egen værkproduktion, hvor unges egne forståelser og præferencer bringes i spil. Ambitionen er at gøre museerne og kunsten vedkommende og kvalificere de unges egne perspektiver.

3. Arbejd med gentagne besøg, der skaber tid til, at noget nyt kan åbne sig og ske for de unge.

4. Udbyg samspillet med samarbejdspartnerne omkring rekruttering, støtte undervejs og udslusning, så det ikke overlades til hver enkelt ung at forløse potentialet i deres hverdagsliv og videre livssammenhæng.

5. Synliggør muligheder for efterspil på kunstmuseerne, så de unge kan komme tilbage – for at vedligeholde eller udbygge de tilhørsforhold, de unge udvikler til museet.


Andrea Rygg Karberg, museumsdirektør, Nivaagaards Malerisamling siger:

”Uanset hvor åbne vi oplever os selv, og hvor meget vi ved om kunstens potentialer, vil mange, der ikke har haft deres naturlige gang på museer fra barnsben, opleve kunsten hos os som utilnærmelig og vores institutioner som kulturelle højborge. Derfor er det så utrolig vigtigt at afprøve og udvikle konkrete værktøjer, som det er blevet gjort i Kunstkraft projektet. Vi glæder os, hver gang et ungt menneske sænker skuldrene og føler sig hjemme hos os.”


Projektet ’Kunstkraft – National strategi for unges trivsel’ er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.

Læs Center for Ungdomsforsknings forskningsnotat 'Unge, trivsel og kunstmuseer' HER

Nye veje til mental trivsel

Kan vi som kunstmuseum være med til at forebygge mental mistrivsel blandt unge?

Det har vi undersøgt gennem undervisningsforløbet Artfulness for elever på 6. klassetrin.


Artfulness er en sanselig kunstformidling, der skaber nye veje til trivsel gennem fordybelse og nærvær, sådan at eleverne får en bevidsthed om både deres eget og fællesskabets velbefindende i mødet med kunsten. Gennem Artfulness-undervisningen lærer eleverne at blive opmærksomme på at bruge deres sanser, stole på deres sansninger og aktivere kroppens viden som udgangspunkt for læring om kunst, dem selv, fællesskabet og veje til trivsel. Artfulness-forløbet varer 12 timer, tager udgangspunkt i et enkelt værk, løber over 3 undervisningsgange og finder sted på museet og i naturen.


Artfulness-undervisningen forbinder væredygtighed med kunstformidling og bygger på De 9 væredygtighedsmål. Artfulness er dannelse, da eleverne inviteres til at blive bevidste om både deres eget og fællesskabets velbefindende i mødet med kunsten. Vi tror på, at når eleverne trives, evner de at løfte blikket, bidrage til fællesskabets bedste og agere i en kompleks verden.


Artfulness er en del af projektet Kunstkraft, et samarbejde mellem fem kunstmuseer - Kunsten, Nivaagaards Malerisamling, Brandts, Louisiana og Trapholt - og forskere fra Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen. I løbet af 2024 har de fem kunstmuseer igangsat en række indsatser for at undersøge, hvordan kunstneriske metoder kan styrke unges trivsel.

Mennesket i naturen

Undervisningsforløbet tager afsæt i maleriet 'Vinterlandskab i nordsjællandsk karakter, malet af J. T. Lundbye i 1851. Værket skildrer mennesket i naturen og universelle følelser som ensomhed, sorg, afsked, skønhed, melankoli, smerte, ensomhed, forbundethed, ro og kærlighed. Værkmødet vækker elevernes empati og inviterer til samtaler om almenmenneskelige følelser gennem alle tider og skaber forbindelse mellem værkets fortælling og elevernes sansninger.


Artfulness-anvarlig på Nivaagaards Malerisamling,

Ditte Toft Jacobsen: dj@nivaagaard.dk

Skriv til Ditte, hvis du har spørgsmål eller ønsker mere information.

Gæt et værk

Artfulness-elever fra 6. Årgang på Kokkedal Skole har skrevet sanselig poesi til værker i museets faste samling.

Læs med og se, om du kan gætte, hvilke værker, der har inspireret elevernes digte.

FØLG OS PÅ instagram

FOLLOw us on instagram