LUKKET | Åbner igen i morgen kl. 11:00
LUKKET | Åbner kl. 11:00
CLOSED
CLOSED | Opens again at 11:00
LUKKET | Åbner igen i morgen kl. 11:00
LUKKET | Åbner kl. 11:00
CLOSED
CLOSED | Opens again at 11:00

Someday is now. Danh Vo præsenterer Sister Corita

22. JUNI 2022 – 15. JANUAR 2023

Oplev den katolske nonnes visionære popkunst og budskaber sammen med museets kunstsamling.

Udstillingen følger op på de foregående års samarbejde med Danh Vo, der præsenterer betydningsfulde yndlingskunstnere fra sin samling på museet. Sister Corita var katolsk nonne og slog igennem som popkunstner i 1960’ernes USA, hvor hun forenede sin religiøsitet med et aktivistisk samfundsengagement og en tro på kunstens kraft. Her kan opleves værker fra Coritas virke i 1960’erne, hvor hun var mest nyskabende og produktiv – værker i Vos eje samt indlån fra andre private samlere – i dialog med Nivaagaards Malerisamlings kunstværker.

NONNE, UNDERVISER, AKTIVIST OG KUNSTNER

Sister Corita (1918-86) var katolsk nonne og en karismatisk underviser med en progressiv tilgang til undervisning og kunstnerisk produktion. I perioden 1936-68 tilhørte hun en katolsk orden i Los Angeles, hvor hun opnåede stor berømmelse for sin undervisning. Hun blev i 1960’ernes USA en indflydelsesrig popkunstner, men er siden gledet ud af fortællingen om popkunsten.

Sister Corita blev kendt og elsket for sine silketryk op gennem 50’erne, hvor hun vandt adskillige priser og udmærkelser. I 1962 så hun popkunstneren Andy Warhols udstilling af de senere så berømte suppedåser, og mødet med den radikale æstetisering af ting fra hverdagen fik hende til at tage et mere klart skifte mod popkunsten. Vatikanet udstedte samme år et dekret om ”tilpasning og fornyelse af det religiøse liv”, der indvarslede en bevægelse mod et mere moderne liv for nonner, hvilket også fik en fundamental betydning for hende og hendes orden; deres tilgang til og engagement i samfundet.

I sine værker tog hun ofte udgangspunkt i samtidens reklamer og det visuelle boom, som Los Angeles undergik i disse år. Hun legede med ord og betydninger og kombinerede kommercielle slogans med poesi, tekster fra Biblen, filosofi eller budskaber om fred og social retfærdighed. Sin nysgerrighed overfor det moderne forenede hun med sit spirituelle forhold til Gud, et samfundsengagement og en tro på kunstens kraft. Hun levede i en periode præget af markant politisk uro i USA og var som person og kunstner optaget af fattigdom, racisme og krig. Hun var aktivistisk, men hendes tilgang tog altid udgangspunkt i en håbefuld og glædesfyldt tro på forandring, ligesom humor og underfundighed var en stor del af hendes oeuvre.

Sister Corita troede på, at alle besidder en stor indre kreativitet, der kan fremelskes ved at observere verden med øjnene og hjertet: Papkasser, avisoverskrifter, supermarkeder og en revne i fortovet kan observeres og bruges i en kreativ proces. Seriøs observation og seriøs leg var hendes metode, og serigrafiske tryk hendes foretrukne medie, der på grund af dets reproducerbarhed passede med hendes demokratiske sindelag.

Blandt vennerne taltes Ray og Charles Eames, Alfred Hitchcock, Henry Miller og John Cage m.fl., og hun arbejdede kollaborativt med sine studerende og folk omkring hende, indtil hun i 1968 forlod ordenen og flyttede til Boston. Hun fortsatte sit virke som kunstner, nu som akvarelmaler med et noget andet udtryk. I 1971 fik hun til opgave at udsmykke en gigantisk gasbeholder for Boston Gas Company, der er blevet kendingsmærke for byen. I 1983 lavede hun LOVE-stamp, et frimærke til det amerikanske postvæsen, der solgte over 700 millioner af hendes version af en regnbue. Da hun døde i 1986, havde hun lavet over 800 tryk, tusindvis af akvareller og talrige offentlige og private bestillingsarbejder.

Udstillingen er støttet af Det Obelske Familiefond.

Presse

Berlingske 11. juli : Der er godter at hente i Pop art-nonnens værker på Nivaagaards nye udstilling

Tusinde tak. 

Børsen Pleasure 15. juli

Glemt kunstner­nonne er ved at få sit andet gennembrud på verdens museer

“Hun bliver kaldt den glemte popkunstner, men nonnen Corita Kent havde en helt anden plan end at blive rig og berømt. Nivaagaard-udstillingen “Someday Is Now” sætter fokus på hendes legesyge kunst og farverige liv.”

Politikens reportage 5. juli 

Hun kaldte Jomfru Marie for den saftigste tomat af alle

“Bag udstillingen står Danh Vo, en af Danmarks internationalt mest anerkendte samtidskunstnere. Han præsenterer her værker fra det mest produktive årti i Corita Kents karriere, 1960’erne. Midt i borgerrettighedsbevægelsens storhedstid og under protesterne mod krigen i Vietnam blev hun den katolske kirkes talerør. Et talerør, der kunne placere religiøs kunst i midten af tidens store sociale opbrud.

»Corita Kent var katolsk nonne og lykkedes alligevel med at markere sig som en kunstner i popart-bevægelsen, hvor hun var særlig, fordi hun blandede budskaber om for eksempel fattigdom og Vietnam-krigen med sit religiøse udgangspunkt«, siger Danh Vo. »For mig gør det netop hende til et stærkt eksempel på, hvor langt man kan komme, når bare man arbejder til det yderste af de begrænsninger, man lever under«.

Her over for de gamle renæssanceværker kan han understrege, hvilket nybrud nonnen fra Los Angeles udgjorde med sit bidrag til popart-bevægelsen. Og hvordan hendes brug af alt fra reklameslogans til taler og digte stadig i dag kan lære os, hvordan man gør ord til sine egne.”

Weekendavisens anmeldelse 1. juli 

Kvinden der aldrig blinkede

“Kunstneren Danh Vos opsætning af Sister Coritas værker på Nivaagaard giver et forrygende indblik i hendes helt særegne billedsprog.” (…) “Historien om Sister Corita er næsten for god til at være sand. Det er en af de udstillinger, man helst vil se helt alene, for det er voldsomt at erkende, når noget så godt har eksisteret i verden, uden at man har gået rundt og haft viden om det.” (…) “Corita var en kvinde, hun var tilmed nonne, og selvom hendes værker og aktivisme blev hyldet, og hun var en del af den katolske reformations image, var på forsiden af det gigantiske magasin Newsweek og lavede over 800 tryk, mens hun levede, var hendes succes anderledes end mændenes. Måske fordi hun brugte så meget tid på at dele sig selv med så mange igennem sin undervisning.”

Kristeligt Dagblads artikel 23. juni

Hun så Andy Warhols suppedåser og gik sin egen vej

Den amerikanske nonne Mary Corita lavede popkunst med spirituel dybde, satirisk bid og stor livsglæde i 1960’erne.

FØLG OS PÅ instagram

FOLLOw us on instagram