For første gang i Danmark viser vi på Nivaagaards Malerisamling en udstilling med den engelske Bloomsbury-gruppe. Gruppen manifesterede sig som en stærk faktor i det kunstneriske og intellektuelle liv i England i begyndelsen af 1900-tallet og er kendt for sine radikale holdninger, antiautoritære livsanskuelse og en for samtiden grænseoverskridende livsstil. De udlevede en utopi og gennemførte et radikalt socialt eksperiment, der brød med viktoriatidens normer. På mange måder var de frontløbere inden for den værdidebat, vi har i dag, om køn, seksuel identitet, imperialisme, kolonialisme og alternative livsformer.
Fællesskabet tog sin begyndelse i 1904 ved ugentlige diskussionsaftener hos søstrene Virginia og Vanessa Stephen, siden kendt som forfatteren Virginia Woolf (1882-1941) og maleren Vanessa Bell (1879-1961). Navnet ’Bloomsbury’ refererer til det kvarter i London, hvor Vanessa og Virginia bosatte sig sammen med deres to brødre efter faderen, litteraturkritikeren Leslie Stephens død i 1904.
Her åbnede de deres hjem for torsdags- og fredagsklubber, hvor man diskuterede æstetiske og filosofiske emner under stærk indflydelse af G.E. Moores Principia Ethica (1903) samt af Bertrand Russels Principia Mathematica (1910-13). Alle emner kunne diskuteres. Det gav inspirationen og lysten til at tænke i nye baner og frisætte individet. Og ikke mindst åbnede diskussionerne op for, at man kunne udleve sin seksuelle identitet, og at kvinderne fik mulighed for at udfolde sig på egne betingelser som tænkende og skabende kunstnere.
Udstillingen laves i tæt samarbejde med Charleston, der var hjem og atelier for malerne Vanessa Bell og Duncan Grant igennem flere årtier. Huset var samlingspunkt for nogle af det 20. århundredes mest radikale kunstnere, forfattere og tænkere kendt tilsammen som The Bloomsbury Group. Det var i høj grad her, de mødtes for at forestille sig et anderledes samfund, og hvor kunst og eksperimenterende tænkning var i centrum.