Heinrich Hansen
Fra Santa Maria delle Grazie kirken i Milano, 1874
Olie på lærred, 40 x 33 cm.
Inventarnummer: 0085NMK
Erhvervet før 1904. Overdraget til museet i 1908
Arkitekturstudiet fra det indre af Santa Maria delle Grazie kirken i Milano har Heinrich Hansen ikke blot registreret klosterkirkens arkitektoniske træk, men også interesseret sig for at indfange det varierende lysindfald og dets indvirkning på rummet. En munk er lige trådt ind i det monumentale kirkerum, mens to kvinder beder foran et alter i et lille sidekapel. Kunstneren har omhyggeligt skildret, solskinnet der falder ind gennem ruderne og oplyser det lille sidekapel samt de to kvinder i bøn. Det varme lysindfald står som en afbalanceret modvægt til det mørke indgangsparti, hvor munken befinder sig. Denne harmoniske relation mellem kolde og varme nuancer afspejles i den rolige og kontemplative tilstand, som både den kutteklædte munk og kirkegængerne befinder sig i.
Heinrich Hansen (1821-1890)
Heinrich Hansen specialiserede sig, som den første danske kunstner, i arkitekturmaleri og vandt allerede som ung anerkendelse for sine detaljerige og harmoniske kompositioner af pragtinteriører og renæssancebygninger. Hans indgående kendskab til Christian IV’s byggeri fik desuden stor betydning for genopbygningen af Frederiksborg Slot efter branden i 1859, idet dele af slottets indre kunne rekonstrueres efter Hansens studier.
Ved siden af sit virke som maler engagerede Hansen sig i tidens bestræbelser på at fremstille kunsthåndværk af høj kvalitet. Han var kunstnerisk leder af Bing & Grøndahl i 22 år og sad i en lang række bestyrelser og komiteer, bl.a. Charlottenborgs magtfulde udstillingskomité, som en indflydelsesrig personlighed i dansk kulturliv.