Jørgen Roed
Portræt af Marie Lehmann med datteren Margrethe, 1847
Olie på lærred, 102 x 95 cm.
Inventarnummer:
Erhvervet 2020
1800-tallets billedkunstnere portrætterede ofte borgerskabets mødre med børn med referencer til de ikoniske motiver med Jomfru Maria og Jesusbarnet, gerne med renæssancens store billedkunstner Rafaels madonna-billeder som inspiration. Marie Lehmann er her portrætteret som en moderne Jomfru Maria: Med et uudgrundeligt blik kigger hun frem for sig, fjern og uopnåelig, mens barnet er optaget af at lege med en perlekæde, der minder om en rosenkrans. Jomfru Maria kender sit barns skæbne, og derfor ser de fleste versioner af hende vemodige ud som her.
Marie Lehmann er kusine til Nivaagaards Malerisamlings stifter Johannes Hage. Hun var gift med Orla Lehmann og en del af kredsen bag grundlovens og demokratiets indførelse i Danmark. Orla Lehmann bestilte dette portræt af hende hos kunstmaleren Jørgen Roed, som færdiggjorde det i 1847, kort før de historiske begivenheder for alvor tog fart. Familien var vigtige mæcener for guldalderens førende danske kunstnere, hvad dette portræt også vidner om. Pigen på skødet, datteren Margrethe Lehmann, blev siden kvindesagsforkæmper, gift med Gotfred Rode og mor til digteren Helge og politikeren Ove Rode.
Jørgen Roed (1808-1888)
Jørgen Roed kom på Kunstakademiet da han var 14 år gammel som elev af portrætmaleren Heinrich Hansen. Senere blev han elev hos C.W. Eckersberg og var i mange år optaget af arkitekturmaleriet, som han blandt andet dyrkede under et studierejseophold i Italien i årene 1837-1841. Her udførte han også flere landskaber og modtog fra mæcener hjemme i Danmark bestillinger på altertavler. Efter hjemkomsten ernærede han sig af økonomiske årsager primært som portrætmaler, men det var de tidligere malerier, der fik den største betydning for eftertiden. Roed udførte flere kunstnerportrætter, blandt andet af Wilhelm Marstrand og Herman Wilhelm Bissen.