Hans Christian Koefoed
Bondekone fra Bretagne, ca. 1886
Olie på lærred, 54 x 47 cm.
Inventarnummer: 0087NMK
Erhvervet før 1904. Overdraget til museet i 1908
Med et skælmsk ansigtsudtryk vender en fransk bondekone sit blik mod beskueren, mens hun ryger på sin pibe. Hun sidder i en foroverbøjet stilling og lader til netop i dette øjeblik at have taget en kort og tiltrængt pause fra de huslige pligter. Det hårde arbejde manifesterer sig i hendes beskidte kjole og forklæde samt i den grove og slidte hånd, der holder om piben. Den mørkstemte kolorit og nøgterne karakteristik af bondekonen giver motivet et uprætentiøst, oprigtigt og jævnt udtryk. Genremaleren H.C. Koefoed udførte flere motiver af hverdagens små optrin, og livet blandt almuen og lokale fiskere blev et tilbagevendende tema. Interessen for folkelivet blev genoptaget under kunstnerens ophold i Bretagne, hvor H.C. Koefoed sideløbende med at skildre egnens naturskønne landskaber også yndede at portrættere de lokale bønder og fiskere.
Hans Christian Koefoed (1849-1921)
Hans Christian Koefoed ville oprindeligt være arkitekt, men som elev af Carl Bloch uddannede han sig til figurmaler i en tid, hvor en fornyelse af dansk kunst var ventet med længsel. Han var varigt påvirket af malerne Frederik Vermehren og Carls Blochs mørkstemte kolorit, og opfyldte sin tids krav til omhyggeligt komponerede og gennemført malede figurbilleder. Selv om hans landskabsmaleri fra et ophold i Bretagne, 1881-1883, viser en større frigørelse i form og farve, formåede han ikke som mange jævnaldrende at befri sig for traditionens udtryksform.