Wilhelm Marstrand
Tegnet forstudie til Dansende romerinde, før 1838
Blyant og brun pen på papir, 28,7 x 37,8 cm.
Inventarnummer: 0210NMK
Erhvervet for midler for midler af testamentarisk arv fra direktør Per Vilhelm & Mygge Kolbing-Nielsen, 2012
I en fin, lille skitse, har Marstrand tegnet den centrale, kvindelige danser og tamburinspilleren i det store maleri Romerske borgere forsamlet til lystighed i et Osteri, der også tilhører Nivaagaards Malerisamling. Først har han skitseret dem med fri hånd og blød blyantsstreg, derefter er de tegnet op med pen. På blyantskitsen ses det, at Marstrand forsøgsvis har tegnet danserindens fod i flere forskellige positioner, blandt andet den yderste, som han efterfølgende overførte til maleriet. Marstrand er måske den af guldaldermalerne, fra hvem vi har flest tegninger overleveret. Der findes en lang række studier, skitser og færdige tegninger fra hans hånd. Mange er dem kan betragtes som små, selvstændige kunstværker i egen ret. Denne skitse af de to kvinder har været brugt som et redskab i arbejdsprocessen med at opbygge motivet i maleriet og bestemme de forskellige figurers stillinger og bevægelser.
Tegnet forstudie til Dansende romerinde.
Se værket her »
Wilhelm Marstrand (1810-1873)
Marstrand var blandt C. W. Eckersbergs elever og var, som den eneste af disse, meget optaget af det fortællende og illustrerende maleri. Marstrand dyrkede genremaleriet, litterære motiver, portrætmaleriet samt i de senere år historiemaleriet. Han var meget brugt som portrætmaler og malede blandt andet en række portrætter af medlemmerne af familien Hage. Marstrand rejste gennem hele sit liv i de store europæiske lande som Italien, Frankrig, Tyskland og England. Han var i særlig grad optaget af Italien, hvor han opholdt sig i en årrække. Herfra blev han storleverandør af pudsige, rørende, ofte morsomme eller ironiske skildringer fra det italienske folkeliv, der fascinerede ham.