LUKKET | Åbner igen i morgen kl. 11:00
LUKKET | Åbner igen kl. 11:00
CLOSED
CLOSED | Opens again at 11:00
LUKKET
LUKKET | Åbner igen kl. 11:00
CLOSED
CLOSED | Opens again at 11:00
Anton Melbye 
Et skib i høj sø ved solnedgang, 1847
Olie på lærred, 38 x 47 cm.
Inventarnummer: 0124NMK
Erhvervet før 1904. Overdraget til museet i 1908

 

Med en udpræget romantisk sensibilitet udførte Anton Melbye en række stemningsfulde motiver af skibe i høj sø. Her blev den dramatiske gengivelse af hav, himmel og lys fremhævet, mens det nærgående studie af skibe indtog en sekundær rolle. I denne marine har kunstneren søgt at manifestere en voldsom stemning til søs ved at understrege kontrasten mellem aftenhimlens skarpe lysindfald og de vuggende bølger under den truende himmel. Hovedmotivet er en fiskekutters intense kamp mod oprørte bølger. De udspilede sejl vidner om den stærke vind, mens kutterens kæntrende position er med til at understrege den handlingsmæssige spænding. Med sine dramatiske søstykker blev Melbye internationalt anerkendt som en af de få danske marinemalere i sin samtid.

 


 

Anton Melbye (1818-1875)

Anton Melbye var som sine to brødre marinemaler. Han tilbragte store dele af sit professionelle liv uden for Danmark, og særligt Paris tiltalte kunstneren; han boede i over et årti i den franske hovedstad. Det franske, men også det tyske marinemaleri var en stor inspirationskilde for Melbye, der med succes gjorde disse formsprogs dramatiske lys- og vejreffekter til sine egne. Han var en af tidens mest efterspurgte marinemalere, og hans mest prominente bestillere tæller den tyrkiske sultan Abdülmecid I, Napoleon 3. og Christian 8. Melbye var livet igennem en succesfuld maler, og særligt i Hamburg var hans anseelse stor. Melbye var desuden en af de første danske kunstnere til at arbejde med det tidlige fotografi, daguerreotypien, som han i slutningen af 1840erne fik undervisning i af dets opfinder Louis Daguerre i Paris.

FØLG OS PÅ instagram

FOLLOw us on instagram