Anton Melbye
Stille aften på Københavns Red, 1847
Olie på lærred, 35 x 45 cm.
Inventarnummer: 0125NMK
Erhvervet før 1904. Overdraget til museet i 1908
I dette stemningsbillede er Anton Melbye gået i mesteren C. W. Eckersbergs fodspor og har udført et marinemotiv fra Københavns Rhed. Hvor Eckersberg skildrede Thorvaldsens festlige ankomst og modtagelse til Københavns Rhed i 1838, har Melbye i sit motiv indfanget en mere tidløs aftenstemning ved Rheden. Kunstneren har været optaget af, hvorledes skæret fra en gylden aftenhimmel sporadisk reflekteres i vandets spejlblanke overflade. Den fredfyldte atmosfære understreges af den lille robåd i forgrunden, som driver trygt og sikkert rundt i det rolige farvand. Stemningsbilledet skiller sig i sit stilfærdige udtryk også ud fra Melbyes egne tidligere historiske motiver fra samme sted.
Anton Melbye (1818-1875)
Anton Melbye var som sine to brødre marinemaler. Han tilbragte store dele af sit professionelle liv uden for Danmark, og særligt Paris tiltalte kunstneren; han boede i over et årti i den franske hovedstad. Det franske, men også det tyske marinemaleri var en stor inspirationskilde for Melbye, der med succes gjorde disse formsprogs dramatiske lys- og vejreffekter til sine egne. Han var en af tidens mest efterspurgte marinemalere, og hans mest prominente bestillere tæller den tyrkiske sultan Abdülmecid I, Napoleon 3. og Christian 8. Melbye var livet igennem en succesfuld maler, og særligt i Hamburg var hans anseelse stor. Melbye var desuden en af de første danske kunstnere til at arbejde med det tidlige fotografi, daguerreotypien, som han i slutningen af 1840erne fik undervisning i af dets opfinder Louis Daguerre i Paris.