William Scharff
Forarbejde til Fantasi over Paolo Uccellos La Battaglia, 1923
Olie på lærred, 122 x 217 cm.
Inventarnummer: 0207NMK
Erhvervet for midler af testamentarisk arv fra direktør Per Vilhelm & Mygge Kolbing-Nielsen 2010
I renæssancemaleren Paolo Uccellos kunst fandt William Scharff en forgænger til sin egen tids modernistiske formsprog. Han var draget af det næsten ’kubistiske’ udtryk, som udgjorde Uccellos geometriske kompositionsformer og så ydermere kunstnerens brug af dynamiske bevægelsesmønstre som en forløber for den italienske futurisme. Danskerens fascination af den italienske maler udmøntede sig i hans fantasi over Uccello’s Slaget ved Battaglia, der gengiver kampen mellem venetianske og sienesiske lejesoldater i 1432. Hvad der især adskiller originalen fra parafrasen er den intense farvebehandling, som kendetegner Scharffs version.
William Scharff (1886-1959)
Niels William Scharff var i sin tid en yderst respekteret kunstner, både i og uden for Danmarks grænser. Han hører til generationen af malere, som gik uden om Kunstakademiet og i stedet uddannede sig på Kunstnernes Studieskole, hvor Kristian Zahrtmann og Johan Rohde underviste i årene 1907-1909. Som ung sluttede Scharff sig til kunstnergruppen De Tretten, men han søgte hurtigt mod andre inspirationskilder som Paul Cézanne og Edvard Munch. Senere blev Scharff medlem af kunstnersammenslutningen Grønningen, hvor den eksperimenterende avantgardekunst var i højsæde, og han var en væsentlig faktor i kubismens fremkomst i Danmark. Efter en afstikker over futurismen, hvor temaet var det moderne samfunds opskruede tempo og splittede former, vendte Scharff sig mod det mere sammenhængende maleri med den klassiske kunst som forbillede. Scharffs værker står i dag som stærke repræsentanter for den tidlige modernisme.