Cornelis de Vos
Dobbeltportræt af en far med sin søn, 1626
Olie på lærred, 138 x 119 cm.
Inventarnummer: 0066NMK
Overdraget, 1908
Far og søn er flot iscenesat i dette dobbeltportræt. De er omgivet af monumentale søjler og draperier og deres beklædning er fornem. Begge bærer pibekraver, farens er stor, mens sønnens er en blødere barneudgave. Særligt drengens guldbrokader, sløjfer og manchetter vidner om et tilhørsforhold til det højere borgerskab. Relationen mellem de to er sødmefyldt. Farens milde blik retter sig mildt og stolt mod beskueren, mens sønnen forsøger at se bestemt og mandig ud. De holder hinanden i hånden i tryg forvisning om, at arvefølgen er sikret. Nederst til højre ses rester af et sort satinskørt. Her har hustruen og moderen oprindeligt været afbildet, men værket er på et uvist tidspunkt blevet beskåret og delvist overmalet.
Som led i et større forskningsprojekt om museets nederlandske baroksamling, er det lykkedes museets specialkonsulent prof. dr. Jørgen Wadum i samarbejde med den hollandske kunsthistoriker dr. Angela Jager fra RKD (Nederlands Institut for Kunsthistorie) at finde værket af den forsvundne mor. Læs mere og se værket her »
Cornelis de Vos (1584-1651)
De Vos levede af at male portrætter af det velstående borgerskab. Det var den genre han primært praktiserede og i dag er bedst kendt for. I stil og komposition var han særligt inspireret af de samtidige barokke kunstnere som Rubens og van Dyck, men han var ikke selv en fornyer indenfor maleriet. Omend de Vos’ maleriske udtryk hører til den mere saglige og konservative del af den nederlandske barok, var han i sin samtid en meget brugt og populær portrætmaler. Hans speciale var store familieportrætter, og han formåede at skabe sig et navn på lige fod med andre af tidens store kunstnere i Holland.