Kviums velkendte humor blander sig med truende undertoner af fare i hans nyeste skildringer af natur, mennesker, tro og køn. Udstillingen er skabt til Nivaagaards Malerisamling i en totalinstallation, der præsenterer helt nye værker og gensyn med en enkelt installation i et både rørende og foruroligende WETLAND.
Michael Kvium ser og maler uden retouchering. Og fastholder til hver en tid, at virkeligheden er langt værre end noget billede. Måske karikerer han slet ikke så meget, som man kunne tro?
I WETLAND inviterer han os indenfor i et på én gang rørende og foruroligende univers i nærkontakt med store emner i vores tid. Den sanselige udstilling skildrer mennesker, natur, tro, realitet og køn. Gensynet med en enkelt installation vist i Norge i 1998 blander sig i WETLAND med helt nye skulpturer og malerier på små og store lærreder samt på museets vægge.
Michael Kvium er en teknisk fænomenal maler og en følsom seismograf over for verdens gang og menneskets dårskab. Han overrasker og chokerer til stadighed, alt imens nye naturobservationer, truende undertoner af fare og en både grov og kærlig humor rører beskuerne af hans billeder.
Kvium har med WETLAND næret sin skabertrang ved synet af vådt land, indtrængende vandmasser over vores kyster og bjerge af affald. Hverdagsmennesker, som lukker øjnene for alle trusler. Uopnåelige kvinder og ensomme knægte. Silende tårer og spredt fugleflugt. Som en reaktion på tiden netop nu.
Udstillingen er skabt som en totalinstallation til Nivaagaards Malerisamling og finder sted i den oprindelige del af museumsbygningen, stifteren Johannes Hages lille kunsttempel. Kvium har nærstuderet museets samling af renæssance og barok, ikke mindst de religiøse motiver, foruden de danske guldalderlandskaber, som udgør en historisk klangbund for hans WETLAND.
Nivaagaards Malerisamling ynder at trække naturen indenfor og byder den velkommen i et kviumsk univers anno 2024.
Tidslinje - Michael Kvium 1955-2024
Benyt pilene i bunden eller piletasterne på tastaturet for at swipe frem og tilbage i tidslinjen
Michael Otto Albert Kvium bliver født ind i en katolsk familie i Horsens, som det femte barn i en søskendeflok på otte. Faderen er politiassessor, og moderen havde arbejdet som sekretær.
I opposition mod sin katolske opvækst har Kvium i sin kunstnergerning hyppigt gengivet arketyper som nonner, kardinaler og martyrer, herunder Santa Lucia, i sine værker.
Bliver medlem af Horsens Motorcykelklub. Interessen for motorcykler og den rebelske kultur omkring miljøet præger Kviums tidligste værker.
Uddannes som bladtegner og arbejder ved Horsens Folkeblad, indtil han i 1979 flytter til København og starter på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Undervises her af avantgardekunstnerne Albert Mertz (1920-1990) og Stig Brøgger (1941-2021).
Under akademitiden deltager Kvium i en studietur til London og fascineres af barokmestrene på The National Gallery – særligt Rembrandts selvportrætter.
Debuterer på Kunstnernes Efterårsudstilling på Den Frie Udstillingsbygning i København og deltager igen året efter.
Første soloudstillinger på Galleri 33 i Roskilde og Galleri A-Gruppen i København.
Udfører performanceværkerne Cordelia I på Tranegaarden i Gentofte og Cordelia II på Kunsthal Charlottenborg sammen med Christian Lemmerz.
Stifter performancegruppen Værst sammen med Ingunn Jørgsted, Sonny Tronborg og Christian Lemmerz, senere tilslutter Pernille Winton og Sarah Boberg sig. Gennem absurditet og parodi eksperimenterede Værst med performancekunst, film og tegneserier. Efter 1989 indsnævres gruppens medlemmer til kun Kvium og Lemmerz.
Soloudstillingen Sorte 80'ere på Galleri A-Gruppen i København. I udstillingen ses Kviums første skildring af Santa Lucia.
Dimitterer fra Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Får eget værksted sammen med Lise Malinovsky i Vingårdstræde i København.
Modtager arbejdslegat fra Statens Kunstfond og udstiller i Horsens og København.
Værst laver filmværket Grød med undertitlen Grum og grotesk situationsrapport fra en almindelig dansk families hverdag. Filmen er inspireret af Kviums velkendte maleri, En køkkenscene, fra samme år.
Kviums værker i 1980’erne inspireres af hverdagens mørke sider, som stilles frem til frit skue.
Første udstilling i museumsregi på Horsens Kunstmuseum sammen med Lars Nørgaard. Modtager William H. Michaelsens Legat.
Sammen med Lise Malinovsky og Lars Nørgaard rejser Kvium først til Madrid og efterfølgende Mojácar i Spanien. I Madrid oplever han for første gang barokkunstnerne Francisco de Zurbarán (1598-1664) og Diego Rodríguez Silva y Velázquez (1599-1660). Velázquez’ portrætter af dværge ved det spanske hof inspirerer i de kommende år til bl.a. serien Fools og senere installationen Sleepwalk.
Kvium laver soloudstillingen Kvinder på Galleri Prag i Hellerup, hvor særligt værkerne Hundeelskeren og Souvenir vækker opsigt.
Udstiller i København, Køge og Aarhus samt i Frankrig og Tyskland.
Efter endnu et ophold i Mojácar maler Kvium en serie billeder, som han kalder RE.KVIUM.
Inviteres til New Zealand for at lave litografier og åbner udstilling i Auckland, NZ.
Udstillingen RE.KVIUM udstilles på Galleri Prag.
Ser Zurbarán-udstillingen på Grand Palais i Paris, herunder fremstilling af den blinde martyr Santa Lucia, der står med sine egne øjne på et fad. Barokkunstens mørke palet og figurative motiver indgår i Kviums stil i de kommende år.
Udstillingen Papirvirus vises på Horsens Kunstmuseum og Vestsjællands Kunstmuseum (Sorø).
Modtager et rejselegat fra Statens Kunstfond og udstiller i Norge og Paris.
Udstillingen RE.KVIUM udstilles på Galleri Prag.
Ser Zurbarán-udstillingen på Grand Palais i Paris, herunder fremstilling af den blinde martyr Santa Lucia, der står med sine egne øjne på et fad. Barokkunstens mørke palet og figurative motiver indgår i Kviums stil i de kommende år.
Udstillingen Papirvirus vises på Horsens Kunstmuseum og Vestsjællands Kunstmuseum (Sorø).
Modtager et rejselegat fra Statens Kunstfond og udstiller i Norge og Paris.
Bliver redaktør på tidsskriftet Fredag sammen med Jens Martin Eriksen og Jens Christian Grøndahl.
Modtager både Kunstfondens treårige stipendium og Jyllands-Postens Rejselegat. Rejser til USA og udstiller i England.
Får sønnen Jonathan med sin kone Kristin Gudnason.
Til udstillingen Chorós på Ny Carlsberg Glyptotek i København maler Kvium for første gang menneskelignende kroppe i store, mørke rum, med mindelser om barokkens clairobscur.
Som hos Zurbarán træder figurernes rekvisitter ud af de gængse sammenhænge og indgår i en større, abstrakt sammenhæng.
Udstiller i Aarhus og Aalborg samt i Holland og Norge.
Deltager i den store udstilling Inferno på Statens Museum for Kunst.
Udstiller i København, Hillerød, Horsens, Vejle samt i Sverige, Norge, Finland og Frankrig.
Skaber filmen Voodoo Europa sammen med Christian Lemmerz.
Udstiller i København, Roskilde og Randers samt i Sverige, Norge, Tyskland, Finland og Frankrig.
Udstiller i København, Vejle og Aalborg samt i Skotland, Tyskland, Sverige og USA.
Deltager i indvielsen af Arken, hvor performancegruppen Værst udfører værket Failagain Wake. Skabt med inspiration fra James Joyces eksperimenterende roman Finnegans Wake fra 1939 bliver Failagain Wake senere til Kvium og Lemmerz’ otte timer lange stumfilm The Wake.
Skaber sit første solovideoværk Attack & Defence.
Udstiller i Horsens samt i USA.
Udstillingen Circus Humanas på Århus Kunstmuseum (senere ARoS).
Skaber i samarbejde med instruktør Katrine Wiedemann scenografien til Alice i underverdenen.
Udstiller i Belgien, Tyskland og Italien.
Deltager i den første Momentum-Biennale for ung kunst i Moss i Norge med installationen Sleepwalk. I udstillingen står fem korte senge, øjensynligt beregnet til dværge, men med alt for høje ben.
Udstillingen Fools på Horsens Kunstmuseum. Modtager den livsvarige hædersydelse fra Statens Kunstfond samt hæderslegat fra Ruth og Finn Torjussens Fond.
Skaber scenografi til teaterforestillingen The Black Rider på Betty Nansen Teatret (genopføres i 2015).
Udstiller på Færøerne, Norge, Island, Italien, Tyskland, Skotland og USA.
Kunstophold på Art Omi, nord for New York.
Opfører The Wake med Christian Lemmerz i Danmark, Skotland, Portugal og en række sydamerikanske lande.
Modtager Eckersberg Medaljen.
Udstiller i Norge, Tyskland, Holland, USA, Chile, Brasilien, Cuba og Argentina.
Indgår i Kunstrådet i en toårig periode.
Udstiller i København, Herning, Horsens, Esbjerg samt i Sverige, Norge, Holland og USA.
Den retrospektive soloudstilling Jaywalking eyes åbner på ARoS.
Udstiller i København og Oslo.
Udstillingen Silent Eye på Ordrupgaard, hvor malerier af birketræer er inspireret af omgivelserne ved sommerhuset i Asserbo.
Tre soloudstillinger i Kina.
Udstiller i Horsens, Aarhus, København samt i Norge.
Modtager ridderkorset af Dannebrogordenen.
Udstillingen Freestyle Tales åbner på Kastrupgårdsamlingen og udstiller efterfølgende på Faroe Islands Museum of Art, Horsens Kunstmuseum og Horst-Janssen Museum i Oldenburg, Tyskland.
Udstiller i Hillerød, Charlottenlund, Aarhus, Esbjerg, samt i Norge, Tyskland (igen) og Kina.
Udstillingerne Real Monsters på KUNSTEN i Aalborg og Fools på ARoS i Aarhus.
Genopfører scenografi til teaterforestillingen The Black Rider på Betty Nansen Teatret og udstiller i Sverige, Tyskland, Italien, Belgien og Kina.
Soloudstillingen Cirkus Europa åbner på Arken og rejser til Kunsthal Rotterdam i Holland.
Flygtningekrisen i 2015 inspirerer til udstillingen, som afspejler et Europa i hastig forandring.
Horsens Kunstmuseum åbner Kvium-salen. Museet har i dag en af de største samlinger af Kviums værker.
Udstiller i Kolding, Holte og København samt i Norge, Tyskland og Kina.
Covid-19 sætter i en periode udstillinger på pause.
Indvier bronzeskulpturen Hverdag på Horsens havn.
Udstiller i København, Kolding og Gudhjem.
Udstilling hos Nils Stærk i foråret og i efteråret udstillingen WETLAND på Nivaagaards Malerisamling – foruden andre projekter.